V zadnjih nekaj letih smo na področju snemanja skejtanja priča zelo hitremu napredku v tehniki in tudi tehnologiji, s katero si snemalci pomagajo. Čeprav so snemalci že pred tem morali v snemanje vložiti ogromno časa in truda, dandanes ne morajo izstopati, če ga ne vložijo še tisto malo več. V Ljubljani tem novim smernicam dobro sledita Andro Kajzer in Gergor Berkopec, ki del svojih izkušenj predstavljata v tem intervjuju.
Pokaži
Kdaj sta začela svojo pot na skejtu?
Andro: 1. skejt mi je prnesu fotr iz amerike leta 87. Bil je tak kokr so ga fural fantje u filmu Trashin':) Potem sm pa začel skejtat mal bol resno leta 91 in je trajal do leta 93. Nato je sledila 4 letna pavza in spet se je use zacel leta 97..
Brko: Jaz sem kupil prvi setup leta 2002, pred sedmimi leti.
In kdaj vaju je začelo snemanje zanimati bolj resno?
Andro: Že od malega sm hotu met eno video kamerco ampak se nekak ni izšlo. Pol sm pa ene 4 leta nazaj končno naprasku fedr za sony mini DV kamerco. Takrat se je začel snemat pa montirat snowboard pa skateboard clipke.
Zdej pa snemam najbolse boarderje, skejtrje, surferje, windsurferje u tej deželi in je d best..
Tud scena se je začela razvijat u pravo smer in mislm da tud videi velik pomagajo k temu..
Brko: Bolj resno me je snemanje začelo zanimati pred dvema letoma in pol, ko sem na balkonu kadil čik in poklical Nensija ter mu sporočil, da sem se 2 sekundi prej odločil, da bom kupil vx-a. In to je bilo to. Pred tem je bila vse samo zabava, bolj mimogrede.
Večina snemalcev prisega na Sonyjeve VX kamere, katero bi pa vidva izbrala sedaj, ko se prehaja na HD?
Andro: Zaenkrat imam Canon Xh a1 in pa vx1000 na katerega ne snemam več. Kupujem si novo kamero in to je Panasonic HMC-150/151.
Brko: Če bi lahko imel katero koli kamero bi izbral Panasonic HVX-200. Snema na kartice kar je velik plus, saj se ni treba več ukvarjati z zajemanjem posnetkov in možnosti, da se kakšen posnetek izgubi so manjše. Edina ovira je cena kamere in spominskih kartic.
Koliko časa sedaj porabita za skejtanje in koliko za snemanje?
Andro: Jah, cez zimo bl ne skejtam. Spomlad pa polet pa se skejta kr dost, če sm u Lj..
K se dela na filmu se snema več al mnj vedno kadar se gre skejtat.. Zdej je blo sicer mal pavze (dost drugih projektov) ampak že se pripravla nov skejt projekt..
Brko: Še vedno več skejtam kot snemam vendar med vikendi več snemam kot skejtam. Ko pa se približuje deadline za kakšen projekt se seveda več snema kot skejta. Takrat to postane bolj služba (snemanje mislim), saj nimaš več izbire, da bi rekel ne nimam časa oziroma se mi ne da, saj vsi pričakujejo od tebe, da boš tam in boš snemal.
Imata kake vzornike, ki jih rada "posnemata"?
Andro: Valda.. Morš met nekoga k ti dobr dela in ga mal posnemat. Vsak ma pr svojmu delu svoje vzornike. Morm rect da pr skate filmih je to vrjetn Ty Evans, pr snowboard filmih ISENSEVEN, pr surf pa Tyler Steeles.
Brko: Definitivno Ty Evans, zadnje čase tudi Seb Abes, definitivno tudi Andro. Ker če sm v dvomih kako bi določen trik posnel se vprašam kako bi to postoril kateri od prej naštetih.
Kako vama je potem bil všeč "Fully Flared"?
Andro: Men najboljši skate muvi do zdej. In kar se tiče kamere, montaže,muske in skejtanja..
Brko: Fully Flared je definitivno film, ki predstavlja mejnik v skejtanju. Mislim, da je ta film pospešil napredek kar se tiče snemanja skejtanja in potisnil samo filmsko ustvarjanje na povsem nov nivo tudi kar se tiče montaže in uporabe raznih napravic kot so dolly-ji in crane-i. Od kar je Fully Flared prišel ven je vsak skejt video veliko lepši kot bi bil če ne bi bilo Fully Flared.
Sta si kdaj kako tehniko snemanja sposodila tudi od snemanja drugih športov?
Andro: Ja. Uporabs mal snowboard styla pr skejt muvijih in obratno..
Brko: Ker pretežno snemam samo skejtanje moram odgovoriti z ne. Seveda pa vse vpliva na tehniko. Gledaš nek snowboard film naprimer in dobiš idejo kako bi posnel določen skejt trik in tako dalje.
Kaj vse poleg same kamere uporabljata pri snemanju in zakaj?
Andro: Skejt (snemalnik), stativ, indie slider.. Ce se komu da nost dollya pol se tud tega uporabla ampak ponavadi ne ker je težek.. Mislm da je počas čas da se tud kksn crane prnese do spota..
Brko: Poleg kamere uporabljam tudi noge in roke :), pa stativ, dolly in mini crane.
Snemata s snemalno dilo ali kar z navadno? Razložita na kratko, kak skejt je najbolj primeren za snemanje.
Andro: Navadn skejt z velkimi wheelsi je kr kul..
Brko: Snemam samo še s snemalno dilo, ker je hitrejša in bolj tiha. Pri filmer deku je dejansko pomembno samo to, da so kolesa velika in mehka saj je tako skejt hiter in tih :). To odpravi veliko problemov, kot je stalno poganjanje, ki povzroči tresenje slike in nepotrebne šume iz ozadja, tako da se lahko gledalec osredotoči na trike in skejtarja ne da bi ga ovirale ostale motnje.
Kako potem tak kup opreme vpliva na sam proces snemanja? Avto je skoraj nujen?
Andro: Ponavadi pele Brko.. On kr rad vozi..:D
Brko: Na sam proces snemanja kup opreme deluje prej pozitivno kot negativno. Imaš več opcij kako boš določen trik posnel in nisi omejen samo na to ali boš posnel nekaj z fišajem ali brez. In ja avto je nujno potreben.
Kako pa se na malo bolj zapleteni način snemanja odzivajo skejterji? Sta že zgrešila kak trik, ker sta ga poskušala posneti bolj ustvarjalno?
Andro: mmm..Mislm da ne..Razn ko se je pozabl prtisnt na REC..
Brko: Malo bolj zapleteni način skejtanja je relativen pojem. Dejansko je vse bolj preprosto, saj imaš več opcij kot prej. Nihče mi še ni potožil nad takim snemanjem in mislim da tudi nihče ne bo. Vsem je všeč, da je trik lepo posnet tako meni kot tudi skejtarjem.
Koliko opreme pa so vama že razbile dilce?
Andro: Zaenkrat se nic..trkam na les..
Brko: Moram potrkat na les, da je edina stvar ki se je razbila le snap on fišaj na stari kameri pred tremi ali več leti. Tako da imam kar srečo kar se tega tiče.
Se vama zdi 16:9 razmerje, ki ga prinaša HD velika slabost, kar se skejtanja tiče?
Andro: To je sam dobr.. Velik rajs mam 16:9 kokr 4:3.. Zato je tud mad world 16:9 cčeprov je vecina posnetga na star vx1000 pa vx2100.
Brko: Z razmerjem 16:9 ni pravn nič narobe, tudi sam snemam 16:9 vse razen linij. To je filmska evolucija (16:9 format mislim). Nekateri se z mano ne strinjajo ampak to je definitivno prihodnost kar se formata tiče. Kar se skejtanja tiče nekatere moti to da 16:9 odvzame višino, ko je nekaj posneto s fišajem, vendar pa ima tak posnetek določeno estetiko, ki jo je nemogoče zanikati.
Na katerih projektih sta vse sodelovala?
Andro: Skupej Mad world..Drgac pa js sm delu od filmov še Ehhh!. Neki materiala sm mel u ski muviju Evolution, kkšn shot pa so uporabil tud pri Alterni in Gipsy production (snowboard produkcije).. Zdej snemam prvi slovesnki surf film. Snemal ga bomo u indoneziji, kanarcih, maroccu..
Pol se je pa snemal za razne red bull projekte, ski-snowboard evente in pa velik drugih stvari ki nimajo veze z dilami..
Brko: Skupaj sva resno sodelovala le pri Mad World se mi zdi. Drugače pa sem sodeloval še pri obeh Frame videih, treh Collapse-ih in obeh OJD filmih.
Kako pa ste za "Ehhh" dobili sponzorstvo Mobitela (in potem tudi za preimero "Mad Worlda")?
Andro: Vse se da, če se hoče.. Drgač se pa s sponzorji ne ubadam jst..
Kaka pa je ideja za muvije OJD?
Brko: Ideja za OJD je preprosta. Ker pretežno snemam za druge (Madness, Frame, ko se je snemalo Collapse tudi za to) so meni ostajali samo leftover triki in ker so bili nekateri res dobri sem se odločil da se naredi video. Niti pri prvem niti pri drugem ni bil namen, da se naredi lep video bil je namen, da se naredi zabaven video. OJD pomeni osvojil je drek in točno to smo naredili osvojili smo drek :) .
Kako bi opisala nastajanje "Mad World"? Sta pri snemanju uporabila veliko novosti?
Andro: Snemanje za madness muvi je trajalo čist preveč časa.. Zamenjal so se tako snemalci kokr riderji na teamu.. Ampak resno se je zaćel kkšno leto in pol pred premiero. Nekih blaznih novosti se ni uporablal pr snemanju.
Lahko pa rečem da bo nasledni skejt film zgledu mal drugače..
Brko: Snemanje za Mad World je zame prišlo zelo spontano. Z glavnimi akterji v filmu smo že nekaj časa skupaj skejtali in snemali nato pa sta mi Andro in Urby v Barceloni pred približno letom in pol predlagala, če bi tudi jaz snemal za Madness video in tako se je začelo. Definitivno je bil to projekt,ki je bil preobsežen da bi ga izpeljal en sam človek. Kar se tiče novosti bi rekel da jih niti ni bilo tako zelo veliko. Predvsem je bilo veliko učenja in preizkušanja novih tehnik.
Trenutno je zelo popularno uporabljati "dolly". Mislita, da je to bolj trend ali to resno pripomore h kvaliteti videa?
Andro: Sigurno pripomore, ampak je pa precej naporno prenasat dollya naokol po spotih..Dobra alternativa je indie slider.. Ampak pr skejtanju mas vedno skejt s sabo kar je pomoje najbolši snemalni pripomoček.
Brko: Seveda je uporaba dolly-ja trend ampak odpira vrata možnostim in novim vidikom snemanja. Seveda resno pripomore k kvaliteti videa, saj vsak rad pogleda lepo posnet skejt video. Vse se razvija v smer resnejše filmske produkcija in tem smernicam je potrebno slediti.
So vama že kdaj hoteli kak del opreme ukrasti?
Andro: Pomoje da ja.. Sam jim na mojo srečo ni uspel..
Brko: Meni niso nič ukradli. Je treba kar na les potrkati.
Katere videe rada gledata dandanes? Še gledata stare klasike?
Andro: Niti ne.. Ubistvu bol mal gledam videe zadne cajte. Ko pridejo vn novi videi se jih pogleda in une ta "dobre" se da u zbirko in se jih chekne sm pa tja,..
Brko: Fully Flared in Final Flare sta dve novodobni klasiki ob katerih najbolj uživam. Od evropskih skejt videov bi pa izpostavil predvsem Cliché-jev Cle in Alai-jev Alaikit. Zame so stare klasike Menikmati, Sight Useen in Sorry, ki si jih seveda še občasno ogledam saj predstavljajo določen mejnik v zgodovini skejtanja in filmanja.
Današnji videi so vedno bolj inovativno zmontirani in seveda posneti, ampak mislita, da ima to neko mejo? Se kdaj bojita, da bi kdo spregledal dejanski trik?
Andro: Tega se ni za bat.. Če bo gledu skejtr k se spozna na skejtanje, trika sigurno ne bo spregledu.. Bo pa zato nekomu k se ne spozna na trike velik bol zanimivo pogledat film, če bo ta lepo posnet in zmontiran.
Js bom pr mojih novih filmih probal bol delat na temu da bojo gledljivi za vso publiko.. Ne samo skejtarsko\boardarsko.
Brko: Po mojem mnenju inovacije v snemanju in montaži nimajo meja, te meje si postavljamo sami. Kar se tiče tega, da bi kdo spregledal kakšen trik pa menim da inovacije le še bolj povdarijo trike in jih ne zasenčijo. Vsak se raje vrne k videu, ki je lepo narjen z dobrimi triki kot k videu, ki je zgolj povprečno ali slabo posnet in zmontiran čeprav so triki nori.
Koliko pa prispevata k glasbeni podlagi videov? Ali večino pesmi predlagajo kar skejterji sami?
Andro: Ne..Ponavadi musko izberam js..
Brko: Kar se tiče glasbene podlage je to bolj vprašanje za Androta, ampak kolikor sm montiral jaz je bila glasbena podlaga moja izbira in vsi so bili zadovoljni z izborom. Problem pri tem, da se dela resen video za kakšno firmo so pravice za pesmi, ki jih je težko dobiti in so ponavadi kar drage.
Kako pa na snemalce gledajo sponzorji? Pričakujejo, da bosta snemala popolnoma zastonj?
Andro: Odvisno.. Ampak vedno se da kej skompenzirat..:D
Brko: Sponzorji so dokaj radodarni, vendar mislim, da nimajo realne predstave o stroških, ki so povezani s snemanjem. Bencin, oprema, nadgradnje opreme, kasetke in predvsem čas, ki je potreben, da se posname nek trik ali linija so definitivno največji stroški. Utopično bi bilo seveda predvidevati, da bom služil neke bajne denarce s skejtanjem in zato sem seveda hvaležen, da dobim karkoli za svoj trud, da me ne bo kdo narobe razumel in mislil da sem nehvaležen.
Kasetke presnemujeta ali vedno uporabljata samo nove?
Andro: Kokr kdaj,... Mi pa grejo kasete že pošteno na k... zato upam da bom imel kmalu Panasonica..
Brko: Odkar sem moral plačati 120 evrov za čiščenje glave na kameri snemam samo na nove kasetke, kar je v končni fazi bolje. Manj je možnosti da se trik presname oziroma zgubi ali pa da se sploh ne posname zaradi obrabljenosti kasete. Slaba stran tega je to, da so se kasetke v zadnjih nekaj letih zelo podražile.
Sta že kdaj nad snemanjem trika obupala pred skejterjem samim?
Andro: Itak..Večkrat
Brko: Nikoli. Moja filozofija je, da če sem se že toliko potrudil, da sem toliko časa snemal, ne bom kar tako odnehal, saj to pomeni, da sem zapravil ves ta čas za nič.
Vama že kaj nagaja hrbet?
Andro: Mal pa že.
Brko: Treba potrkat na les in rečt da še ne. Kolena za moje pojme bolj trpijo.
Kaj bi moral vedet vsak mladenič ali mladenka, ki bi rad/a začel s snemanjem skejtanja?
Andro: Pogledat ene par skejt filmov, pa met nekoga da ga lahko snemaš..
Brko: Prva stvar je ta, da pri snemanju ni merila kaj je prav in kaj narobe. Pomembno je le to, da posnetek dobro zgleda, da so barve lepe in da se slika ne trese. Učimo se na napakah in jih ne ponavljamo :).
Imata načrtovane kake projekte za naprej? Top secret?
Andro: Surf muvi,nov skate muvi pa velik clipov. Pa pr playboyu se neki šušlja da bi snemal girls on wheels..;)
Brko: Projekti so, definitivno. Niso pa še določeni. Snema se vedno in ko bo dovolj materiala bo nastal nov video. Snema se za naslednji Madness in Frame video, želim pa si realizirati tudi kakšno svojo idejo, kar pa dvomim, da bo v bližnji prihodnosti mogoče, saj grede večina posnetkov za druge projekte.
Ni komentarjev:
Objavite komentar